Eserde altın sarısı giysi içindeki kadına biraz önce hizmetçisi tarafından gelen bir mektubun verildiği anı görmekteyiz. Hizmetçisine sorgular gözlerle bakan bu kadının aldığının bir "aşk mektubu" olduğunu seyirciye gösteren ayrıntılar nelerdir?
1) Öncelikle, ortamda aşka işaret edecek simgeler bulunmaktadır. Bunlardan en önemlisi kadının çalmayı yarım bıraktığı elindeki lavtadır. Lavta o dönemde bedensel aşkın ve cinselliğin simgesi olarak kabul edilmektedir.
2) Resmin hemen ön planında görünen çıkarılmış terlikler de yine cinselliği çağrıştıran bir simgedir.
3) Arkadaki duvarda görünen iki tablodan birinde açık denizlerde fırtınada kalmış bir gemi görünmektedir. Bu sembol fırtınalı bir aşk ilişkisini çağrıştırmaktadır.
4) Tablolardan diğeri ise yollara düşmüş bir gezgin figürünü göstermektedir. Bu da mektubu yazan adamın kadından uzaklarda bulunmasına işaret eder.
5) Terliklerin hemen sağında yer alan süpürge ev ve aile hayatına yapılan bir göndermedir. Süpürgenin bir kenara konmuş olması ev işlerinin bir kenara konmuş ve görmezden gelinmiş olduğunu gösterir.
6) Ön planda görülen notalar kadının elindeki lavta ile bağlantı kurmakta ve eserdeki müzik referansını desteklemektedir. Aynı zamanda müzik aleti ve notaların birlikte kullanılması iki kişi arasında (ki buradaki aşka gönderme) uyumu simgeler.
Eser bu sembolik ayrıntıların dışında farklı bir özelliği ile de öne çıkar. İki parça panelin arasında görünen görüntü seyirciyi olayın gerçekleştiği odanın dışında bir noktaya koyar. Önden geri plana doğru devam eden çaprazlama yer deseni resme derinlik katarken seyircinin durduğu noktanın resmin dışına itilmesine de yardımcı olur.
Resmin sağ üst kısmında toplanmış görünen perde bu panelin aslında perde ile örtülü olduğunu ama an itibarı ile açık bulunduğunu gösterir. Bu şekilde seyirci odayı dışarıdan bir röntgenci gibi gizlice izleyerek bu son derece özel olayın içine gizlice dahil olmuş olmaktadır. Bir yandan resimdeki perdenin dönem Hollanda'sında resimleri koruma amaçlı üstlerini örtmekte kullanılan "trompe l'oeil"i çağrıştırıcı bir imge olduğu düşünülebilir.
Vermeer'in renkleri kullanmadaki ustalığı resmin genelinde göze çarpar. Eserdeki az sayıda renk sarı ve mavinin tonlarının farklı bölgelerde farklı şekilde uygulanması ile uyumlu bir mozaik oluşturur. Kadının elbisesi, şöminenin üstü, ahşaplarda yer alan sarı tonları; hizmetçinin giysisi, şömine kolonları ve yer karolarındaki maviler ile uyumlu bir birliktelik göstermektedir.
Konum: Rijksmuseum, Amsterdam
Tarih: 1669
Dönem: Barok
Alt Grup: Felemenk Barok "Dutch Baroque"
Ozguncum eline saglik guzel olmus
YanıtlaSilAma okurken ne kadar zorlama diye dusunuyordum ki megerse anlatilan ogeler bugun icin onemsiz ama 16 y.y icin klasiklesmis ogelermis. Yoksa terlik mis denizci tablosuymus...
yanlis bilgi vermeyelim 17 y.y olacak
SilFerhat, yorum için teşekkür ederim.
SilSenin de aslında belirttiğin gibi, resimdeki semboller dönemi içinde bu eşyalara yüklenen anlamlarla ilişkili tamamen. Hemen hemen tüm sembolik resimlerde durum bu. Yani, hiçbir sanat eleştirmeni sonradan oturup resmi inceleyip de "Bu süpürgeyle şunu demeye çalışmış ressam" diye zorlama bir sembolik anlam çıkarmaya çalışmıyor. Semboller ve anlamları zaten önceden beri bilinen şeyler.
Takibe devam. ;-)
Yine çok güzel bir değerlendirme, elinize sağlık :) peki perdenin hemen altındaki konsülde yırtık duran kağıt parçaları-sanırım notalar var üzerinde- neyi temsil ediyor?
YanıtlaSilFeyzan Hanım,
YanıtlaSilÖn planda görülen notalar kadının elindeki lavta ile bağlantı kurmak ve eserdeki müzik referansını desteklemek için. Aynı zamanda müzik aleti ve notaların birlikte kullanılması iki kişi arasında (ki buradaki aşka gönderme) uyumu simgeliyor.
Ayrıntılara dikkatiniz için teşekkür ederim. Bu açıklamayı da metnime ekliyorum.
Selamlar
Harika! Teşekkür ederim aciklamaniz icin :)
YanıtlaSil