30 Nis 2012

Beşaret "The Annunciation" - Leonardo da Vinci


Beşaret, Arapça müjde, iyi haber anlamına gelen bir sözcüktür. Müjde kelimesinden de anlaşılacağı gibi bu resmin konusu, İsa'nın mucizevi varoluşunun Meryem'e bildirilmesidir. Hristiyanlık İnancı temalı resmin temel konularından biri olan Beşaret, Cebrail tarafından Meryem'e İsa'ya hamile olduğunun bildirilmesini işler. 

Beşaret konusu hemen her resimde çok benzer temel özelliklerle temsil edilir. Nedir bu temel özellikler?

1) Meryem önünde bir kitap açılı olarak, genelde oturmuş veya diz çökmüş şekilde resmedilir. Önünde yer alan kitap Hristiyanlık öncesi öğretilerin yer aldığı Eski Ahit, yani Museviler'in Tanah'ıdır (İsa'nın gelişi ile Yeni Ahit yani İncil oluşturulacaktır). Meryem sükunet içinde önündeki kitabı okurken karşısında beliren Cebrail'in görüntüsüne şaşkınlıkla bakmaktadır.

2) Genelde mekan olarak Meryem'in yatak odası tercih edilirken bu eserde Meryem'in odasının bahçeye açıldığı kapı tercih edilmiştir. Resmin en sağından Meryem'in yatağının bir kısmı görünmektedir. Arka plandaki görünüm aslında Kudüs olmalıdır. Fakat, Rönesans dönemi sanatın etkisi ile arka planda İtalya'nın Toskana bölgesinin yeşil tepeleri ve ağaçlıkları resmedilmiştir.

3) Cebrail Meryem karşısında diz çökmüş ve Meryem'e Tanrı'nın müjdesini iletmektedir. Renkli kanatları ve canlı renkli giysileri ile Cebrail Rönesans dönemi eserlerde kolaylıkla ayırt edilebilir. Bu resimde de aynı belirgin özellikler göze çarpmakta.

4) Cebrail'in elinde yer alan beyaz zambaklar Meryem'in el değmemişliği, temizliğini ve bekaretini simgeler. Beşaret konulu resimlerin hemen hepsinde Cebrail'in elinde veya odanın bir köşesinde bir beyaz zambak demetine rastlamak olasıdır.

Bu eser Leonardo da Vinci'nin de stüdyosunda öğrenci olarak çalıştığı Verocchio tarafından başlanmış; fakat Leonardo tarafından tamamlanmıştır. Özellikle Cebrail figürünün Leonardo'nun elinden çıktığı bilinmektedir.

Eserle ilgili bir diğer önemli özellik de Meryem'in önünde yer alan mermer tablanın aslında Verocchio'nun aynı yıllarda Piero ve Giovanni di Medici için yapmış olduğu mezarın görüntüsüne sahip olmasıdır.

Manzara elemanlarının bulanık ve belirsiz sınırları seyirciye çok uzak mesafelere dair bir yanılsama sunar. Leonardo'nun perspektif, atmosfer olayları ve gün ışığının nesneler üzerindeki etkisi üstüne yapmış olduğu çalışmaların sonuçları resmin detaylarında görülmektedir.

Konum: Uffizi Galerisi "Galleria degli Uffizi", Floransa
Tarih: 1472 - 1475
Dönem: Rönesans
Alt Grup: Yüksek Rönesans "High Renaissance"

3 yorum:

  1. İlgimi çeken bazı detaylar :
    -Kitabın altındaki tülün ön kısmında M harfi seçiliyor.Medicilerin arması ya da simgesi olabilir mi?
    -Cebrail'in ve Meryem'in hareleri yıldız ve güneş gibi.Genelde rönesans resimlerinde bu şekilde mi resmedilir? Yoksa bu resme mi özgü?
    -Resmin arka tarafında bir deniz kenarı şehri görünüyor.Garip olan ortadaki deniz feneri.Genelde kayalık üzeri resmedilir.Fakat burada deniz yüzeyinde. Özellikle konulmuş gibi.İlginç.
    -Hem Cebrail'in hem de Meryem'in eteklerinin uçlarında 2'şer adet desen var.Fakat bunlar desenden çok Leonardo'nun el yazmalarında gördüğüm yazılara benziyor.Özellikle Cebrail'in eteğinin sol altındaki.
    -Cebrail'in sağ koluna bağlanan kuşağa o dönem resimlerinde hiç denk geldin mi?
    -Sanki ayaklar özellikle resmedilmekten kaçınılmış gibi.Neden acaba?
    -Resme ilk baktığımda rahatsız oldum.Neden olduğumu inceleyince farkettim.Bakışlardaki anormallikler nedeniyle.Meryem kesinlikle Cebrail'in yüzüne değil başının üzerinde bir yere bakıyor.Cebrail ise sanki müjde vermeye değil Meryem'in canını almaya gelmiş gibi bakıyor.İfadesi gerçek anlamda ürkütücü.

    YanıtlaSil
  2. Yanıtlar:
    -Tülün ön kısmında bir M harfine ben rastlamadım. Şu ayrıntıya bakmanı öneririm: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6a/L%C3%A9onard_de_Vinci_-_Annonciation.jpg/633px-L%C3%A9onard_de_Vinci_-_Annonciation.jpg
    - Bu resimde haleler biribirinden farklı gibi çizilmiş. TAmamen ressamın üslubu ile ilgili bence, daha koyu renk, daha farklı biçimlerde halelere rastlamak da olası.
    - Arka planın belirli bir Toskana bölgesi manzarası olduğunu tahmin ediyorum.
    - Kumaş uçlarındaki desenleri nasıl fark ettin? Tebrikler. :-)
    - Koldaki kuşağın bir önemi olduğuna inanmıyorum, başka resimlerde de olabilen bir ayrıntı.
    - Ayaklar bazı resimlerde çizilmiyor; tamamen kumaşların uzunluğu ile ilgili, özel bir nedeni yok. Sadece meleklerin genelde ayakları çizilmez (istisnaları da mevcut).
    - Bu resimdeki anormallik bakışlardan çok Meryem'in önündeki mermer tablaya göre duruşu ile ilgili. Bunun daha önceden de eleştirmenler tarafından vurgulandığını biliyorum. OTuruş biçimi ve tablaya göre yer aldığı nokta biraz tutarsız.

    YanıtlaSil
  3. Merhabalar.. Blogunuzu bugün keşfettim ve hediye almışım gibi mutlu oldum.. Ben de bu eserle ilgili şunu biliyorum.. Cebrail kullanıldığı boya malzemesi kurşun içermemesi nedeniyle kızıl ötesi ışık sistemiyle bakıldığında görünmüyormuş.. Doğru mudur?

    YanıtlaSil