19 Mar 2013

Ayna Karşısındaki Kız "Girl Before a Mirror - Picasso


Resmin kahramanı Picasso'nun 30'lu yıllarda birçok eserine konu olan, o dönemdeki genç metresi Marie-Thérèse Walter'dır. Picasso genç kadını bir ayna karşısında kendi görüntüsüne bakarken resmetmiştir.

Aynanın karşısında eflatun bir ten rengi ile betimlenmiş genç kadın, hem yandan hem de önden görüntü sağlayacak bir yüz ile çizilmiştir. Kadının başının çevresinde yer alan açık renk tonlar sanki bir azizenin halesiymiş gibi görünüm sergiler. Yüzü profilden görünen kısmının yanında diğer yarısı da sanki karşıdan görünüyormüş gibi parlak sarı ile gösterilmiştir. Yüzün bu yarısı diğer 'doğal görünüme sahip' olan kısma göre daha renkli ve makyajlıdır. Kırmızı ile boyanmış dudakları, allığı ve yeşil renkle boyanmış göz kapağı genç kadının makyajlı halini yansıtmaktadır. Bu iki farklı betimleme Marie-Thérèse'in hem sakin hem de canlı hallerini bir arada yansıtır gibidir. Ayrıca bu iki farklı gösterim Marie-Thérèse'in masum bir kızdan kadınlığının farkında bir insana dönüşmesini de yansıtır.

Figürün sol taraftaki görüntüsünde Picasso'nun kübizm etkisinde tasarladığı vücut hatlarını ilginç şekilli formlarla görürüz. Bu ilginç betimlemeye rağmen Marie-Thérèse'in vücudunun kadınsı çekiciliği (açık renk teni, yuvarlak karnı ve göğüsleri) kendini gösterir. Öte yandan aynada görülen görüntü bundan oldukça farklıdır. Öncelikle figürün yüzü soldaki gibi doğal ve canlı değildir. Açık renkli ten yerini koyu tonlara, ifadeli gözleri ise yerini karanlık çukurlara bırakmıştır. Aynı zamanda aynadaki figürün vücut hatlarının da bozulmuş ve orantısızlaşmış olduğu görünmektedir.

Aynadaki figür büyük olasılıkla Marie-Thérèse'in aynada kendini izlerken farkına vardığı yaşlılığıdır. Genç ve güzel görüntüsüne rağmen aynada yansıyan geleceğidir. Gösteriş ve gururun aynadaki ters yansıması seyirciye gösterilmektedir. Dünyadaki herşeyin olduğu gibi güzelliğin ve gençliğin de bir sonu vardır. Bunu aynadaki görüntüsünde keşfeden Marie-Thérèse, ressam ve seyirci ile birlikte bu şok edici deneyimi paylaşmaktadır.

Sade bir geriplan yerine baklava desenleri ile bezenmiş karmaşık bir zemin seçen Picasso aslında bu görüntü ile bir Harlequin karakteri giysisine öykünmektedir. İtalyan Komedi Tiyatrosu'nun (Commedia dell'Arte) klasik karakterlerinden olan Harlequin ile kendini özdeşleştiren Picasso burada bir oyuncu olmak yerine genç kadının fiziksel ve ruhsal dönüşümüne şahit olan bir seyircidir aslında.
Gitarlı Harlequin "Harlequin with a Guitar" - Picasso (1918)
Harlequin - Picasso (1917)
Harlequin - Picasso (1915)
Konum: Modern Sanat Müzesi "Museum of Modern Art (MoMA)", New York
Tarih: 1903
Dönem: Modernizm
Akım: Kübizm "Cubism"

2 yorum:

  1. Ellerine sağlık, Özgüncüm… sayende yine biraz daha aydınlandık :)

    Aslında Picasso’nun eserlerine bakarken yorum yapmaya korkuyorum, çünkü bizim (benim) renk, şekil veya ifade konusunda bildiğim her şey, bir anda Picasso’nun eserleri için geçersiz ve anlamsız olabiliyor… Yine de sormadan edemeyeceğim:
    Bu eserde modelin yüzünde hiçbir üzüntü ifadesi yokken aynadaki yansımasında özellikle kırmızı-turuncu renklerde çok belirgin gözyaşı tarzında bir ifade var… ben şahsen, naçizane, bu kadının gelecekteki yaşlılığı ile ilgili duyduyu endişe dışında herkesle paylaşamadığı, belki de sadece kendinin bildiği ciddi bir sıkıntısının olduğunu düşünüyorum (resme bakınca öyle hissediyorum)… Bununla ilgili herhangi bir bilgin var mı, yoksa gecenin bir vakti k___’dan mı uyduruyorum?! :)

    Bu arada, olur da bir hafta hangi eseri yorumlayacağını bilemezsen, yine Picasso’nun Guernica’sı süper olurdu ;)

    De gustibus non est disputandum! ;)

    YanıtlaSil
  2. Bir kere Picasso konusunda haklısın, onu yorumlayabilmek çok zor. Picasso yıllar boyunca tarzında sürekli değişiklikler yapmış, yeni tarzlara geçmiş, yeni tarzlar yaratmış bir ressam. Dolayısıyla Picasso'nun eserleri konusunda fikir üretmek hiç kolay değil. Üstüne üstlük bir de resmettiklerinin çoğu zaman net anlamları olmadığını söylediği için de anlamlar yüklemek çok doğru görünse de bir o kadar da gereksiz olabilir - tıpkı kendi açıklaması gibi. Örneğin Guernica için aşağıdakileri söylemiş:
    "When pressed to explain them in Guernica, Picasso said,
    ...this bull is a bull and this horse is a horse... If you give a meaning to certain things in my paintings it may be very true, but it is not my idea to give this meaning. What ideas and conclusions you have got I obtained too, but instinctively, unconsciously. I make the painting for the painting. I paint the objects for what they are."

    Dolayısıyla resimdeki gözyaşı hakkında net bir fikrim yok. Ama senin söylediğin gibi o gözyaşı MArie-Therese'e ait ve sadece Picasso'nun bildiği bir acıya ait bir işaret de olabilir. Kim bilebilir ki? Seyirciler sadece ressamın kurmaya çalıştığı iletişim ve kendi deneyimleri ile resimleri anlayabiliyorlar nitekim.

    Guernica konusuna gelecek olursak: UZun süredir yayımlamayı planlıyorum. Ama bir türlü başına oturup uzun uzadıya bir açıklama yazamadım. Yazabilmek de oldukça zor aslında Guernica ile ilgili. Önümüzdeki yaklaşık 3 ayın eserlerinin yazılarını hazırlamış durumdayım. Bu sebeple Guernica'yı blogda görmek için sanırım yazı beklemek gerekecek.

    TEşekkürler güzel yorum ve ilgin için.

    Selamlar

    Özgün Y.

    YanıtlaSil